Contributions to anthologies
2021
LIENING, ANDREAS; GEIGER, JAN-MARTIN; KRIEDEL, RONALD; HAARHAUS, TIM (2021): University Technology Transfer as Control Parameter in Complex Entrepreneurial Ecosystems. In: Schultz, C./Mietzner, D. (Hrsg.): New Perspectives in Technology Transfer. Cham: Springer International Publishing.
2019
DINH, ANH; PÜPLICHHUYSEN, DIANA (2019): Viral Entrepreneurship: Die Wirkung von Vorbildern auf die Gründungsintention und Implikationen für eine vorbildzentrierte Entrepreneurship Education. In: Springer Fachmedien Wiesbaden: S. 174-189.
HAVES, MARINA; DINH, ANH (2019): Von der Angst vorm Scheitern und der Leidenschaft fürs Gründen. Zur Rolle von Emotionen in der Entrepreneurship Education. In: Springer Fachmedien Wiesbaden: S. 114-127.
LIENING, ANDREAS; GEIGER, JAN-MARTIN; HAARHAUS, TIM & KRIEDEL, RONALD (2019): Entrepreneurship Education und Industrie 4.0 aus hochschuldidaktischer Perspektive. In: Dany, S./Haertel, T./Terkowsky, K./Heix, S. (Hrsg.): Die vierte industrielle Revolution und ihre Herausforderungen für die Hochschullehre, S. 41-56. Bielefeld: wbv.
LIENING, ANDREAS; GEIGER, JAN-MARTIN; KRIEDEL, RONALD & SENDER, TILL (2019): Schwellenkonzepte in der Entrepreneurship Education – ein Identifizierungsansatz anhand von Denkrichtungen und Praxisfeldern. In: Bijedic, T./Ebbers, I./Halbfas, B.: Entrepreneurship Education. Begriff – Theorie – Verständnis.
2018
LIENING, ANDREAS; GEIGER, JAN-MARTIN & KRIEDEL, RONALD (2018): Bridging the Gap Between Invention and Innovation: The Role of University-Based Start-Up Programs and Private Cooperation. In: Presse, A. & Terzidis, O. (Hrsg.), Technology Entrepreneurship. Insights in New Technology-Based Firms, Research Spin-Offs and Corporate Environments, 241-260. Cham: Springer International Publishing.
SCHIMANSKI, MAXIMILIAN; SENDER, TILL & LIENING, ANDREAS (2018): Zur Lernwirksamkeit spielerischer Lernsituationen in der Ökonomischen Bildung. In: Arndt (Hrsg.): Intentionen und Kontexte Ökonomischer Bildung, 41-56. Schwalbach/Ts.: Wochenschau Verlag.
GEIGER, JAN-MARTIN; KRIEDEL, RONALD & LIENING, ANDREAS (2018): Conceptual Change Prozesse in der Ökonomischen Bildung: Zur intendierten Wirkung entrepreneurialer Lernarrangements. In: Arndt, H. (Hrsg.): Intentionen und Kontexte Ökonomischer Bildung, 138-148. Schwalbach/Ts.: Wochenschau Verlag.
2017
SCHIMANSKI, MAXIMILIAN; SENDER, TILL & LIENING, ANDREAS (2017): Zur Bedeutung mathematischer Fachkenntnisse in der universitären Ausbildung angehender Lehrerinnen und Lehrer im Fach Wirtschaft. In: Arndt (Hrsg.): Perspektiven der Ökonomischen Bildung: Disziplinäre und fächerübergreifende Konzepte, Zielsetzungen und Projekte, Schwalbach/Ts.: Wochenschau Verlag.
LIENING, ANDREAS; GEIGER, JAN-MARTIN & KRIEDEL, RONALD (2017): Zur Interdisziplinarität unternehmerischen Denkens und Handelns. In: Arndt (Hrsg.): Perspektiven der Ökonomischen Bildung: Disziplinäre und fächerübergreifende Konzepte, S. 210-219. Schwalbach/Ts., Wochenschau Verlag.
LIENING, ANDREAS; GEIGER, JAN-MARTIN; KRIEDEL, RONALD & SENDER, TILL (2017): Schwellenkonzepte in der Entrepreneurship Education – ein Identifizierungsansatz anhand von Denkrichtungen und Praxisfeldern. In: Bijedic, Teita; Ebbers, Ilona & Halbfas, Brigitte (Hrsg.): Entrepreneurship Education. Begriff – Theorie – Verständnis.
LIENING, ANDREAS; SCHIMANSKI, MAXIMILIAN & SENDER, TILL (2017): Zur Bedeutung mathematischer Fachkenntnisse in der universitären Ausbildung angehender Lehrerinnen und Lehrer im Fach Wirtschaft. In: Arndt (Hrsg.): Perspektiven der Ökonomischen Bildung: Disziplinäre und fächerübergreifende Konzepte, S. 344-356. Schwalbach/Ts., Wochenschau Verlag.
2016
LIENING, ANDREAS; GEIGER, JAN-MARTIN; KRIEDEL, RONALD & WAGNER, WALDEMAR (2016): Complexity & Entrepreneurship: Modelling the process of Entrepreneurship Education through the Theory of Synergetics. In: Berger, Elisabeth & Kuckertz, Andreas (Hrsg.): Complexity in Entrepreneurship, Innovation and Technology Research. Applications of Emergent and Neglected Methods, S. 93-115. Chur, Springer International Publishing.
LIENING, ANDREAS; GEIGER, JAN-MARTIN; KRIEDEL, RONALD; LAHME, CORNELIUS; SENDER, TILL & WAGNER, WALDEMAR (2016): Synergetische Ökonomische Bildung – Theoriebildung und praktische Einbettung am Beispiel des Dortmunder Modells der Entrepreneurship Education. In: Arndt, Holger (Hrsg.): Das Theorie-Praxis-Verhältnis in der Ökonomischen Bildung, S. 57-69. Schwalbach/Ts., Wochenschau Verlag.
2015
LIENING, ANDREAS; SENDER, TILL & MITTELSTÄDT, EWALD (2016): Theorie und Praxis der technologieorientierten Lerndiagnostik in der Ökonomischen Bildung. In: Arndt, Holger (Hrsg.): Das Theorie-Praxis-Verhältnis in der Ökonomischen Bildung, S. 173-186. Schwalbach/Ts., Wochenschau Verlag.
LIENING, ANDREAS; GEIGER, JAN-MARTIN & VOGLER, KERSTIN (2015): Interesse als Grundlage kognitiver Aktivierung. Welche Faktoren fördern die Aufmerksamkeit von Schülerinnen und Schülern hinsichtlich Ökonomischer Bildung? In: Arndt, Holger (Hrsg.): Kognitive Aktivierung in der Ökonomischen Bildung, S. 88-102. Schwalbach/Ts., Wochenschau Verlag.
LIENING, ANDREAS; KRIEDEL, RONALD & WAGNER, WALDEMAR (2015): Die Entre-preneurship School – Ein EXIST-Projekt im Rahmen von tu>startup. In: Teichert, Jörg, Ofianka, Roland & Jendrosch, Annette (Hrsg.): Universitäre Gründungsförderung. Abläufe, Akteure, Erfolge, S. 145-155. Münster, New York, Waxmann.
STRUNK, GUIDO; ROSE, MICHAEL; SENDER, TILL; WAGNER, WALDEMAR & LIENING, ANDREAS (2015): Kognitive Aktivierung als Prozess. In: Arndt, Holger (Hrsg.): Kognitive Aktivierung in der Ökonomischen Bildung, S. 60-74. Schwalbach/Ts., Wochenschau Verlag.
2014
LIENING, ANDREAS (2014): Synergetische Wirtschaftsdidaktik: Ein kraf(f)tvoller Ansatz für die Ökonomische Bildung. In: Müller, Christian, Schlösser, Hans Jürgen, Schuhen, Michael & Liening, Andreas (Hrsg.): Bildung zur sozialen Marktwirtschaft. Festschrift zum 80. Geb. von Dietmar Krafft, S. 55-74. Stuttgart, Lucius & Lucius.
MITTELSTÄDT, EWALD; VOGLER, KERSTIN & LIENING, ANDREAS (2014): Delphi-Studie „Leitbild Netzwerk Finanzkompetenz NRW“. In: Retzmann, Thomas (Hrsg.): Ökonomische Allgemeinbildung in der Sekundarstufe I und Primarstufe, S. 32-42. Schwalbach, Ts., Wochenschau Verlag.
Search & People Search
Location & approach
The campus of TU Dortmund University is located close to interstate junction Dortmund West, where the Sauerlandlinie A 45 (Frankfurt-Dortmund) crosses the Ruhrschnellweg B 1 / A 40. The best interstate exit to take from A 45 is "Dortmund-Eichlinghofen" (closer to Campus Süd), and from B 1 / A 40 "Dortmund-Dorstfeld" (closer to Campus Nord). Signs for the university are located at both exits. Also, there is a new exit before you pass over the B 1-bridge leading into Dortmund.
To get from Campus North to Campus South by car, there is the connection via Vogelpothsweg/Baroper Straße. We recommend you leave your car on one of the parking lots at Campus North and use the H-Bahn (suspended monorail system), which conveniently connects the two campuses.
TU Dortmund University has its own train station ("Dortmund Universität"). From there, suburban trains (S-Bahn) leave for Dortmund main station ("Dortmund Hauptbahnhof") and Düsseldorf main station via the "Düsseldorf Airport Train Station" (take S-Bahn number 1, which leaves every 20 or 30 minutes). The university is easily reached from Bochum, Essen, Mülheim an der Ruhr and Duisburg.
You can also take the bus or subway train from Dortmund city to the university: From Dortmund main station, you can take any train bound for the Station "Stadtgarten", usually lines U41, U45, U 47 and U49. At "Stadtgarten" you switch trains and get on line U42 towards "Hombruch". Look out for the Station "An der Palmweide". From the bus stop just across the road, busses bound for TU Dortmund University leave every ten minutes (445, 447 and 462). Another option is to take the subway routes U41, U45, U47 and U49 from Dortmund main station to the stop "Dortmund Kampstraße". From there, take U43 or U44 to the stop "Dortmund Wittener Straße". Switch to bus line 447 and get off at "Dortmund Universität S".
The H-Bahn is one of the hallmarks of TU Dortmund University. There are two stations on Campus Nord. One ("Dortmund Universität S") is directly located at the suburban train stop, which connects the university directly with the city of Dortmund and the rest of the Ruhr Area. Also from this station, there are connections to the "Technologiepark" and (via Campus Süd) Eichlinghofen. The other station is located at the dining hall at Campus Nord and offers a direct connection to Campus Süd every five minutes.
The AirportExpress is a fast and convenient means of transport from Dortmund Airport (DTM) to Dortmund Central Station, taking you there in little more than 20 minutes. From Dortmund Central Station, you can continue to the university campus by interurban railway (S-Bahn). A larger range of international flight connections is offered at Düsseldorf Airport (DUS), which is about 60 kilometres away and can be directly reached by S-Bahn from the university station.
The facilities of TU Dortmund University are spread over two campuses, the larger Campus North and the smaller Campus South. Additionally, some areas of the university are located in the adjacent "Technologiepark".
Street navigation from and to the TU Dortmund University:
The document and the graphic represent the motorways and federal highways around the TU Dortmund University in a very simplified way:
This interactive map helps you find and navigate between facilities and buildings on campus:
This document contains a simple campus map in German and English: